top of page

Information För Åkare

Tänk från sekretariatet och annat bra att veta!

​

• Provkörning av banan 09.00 - 10.00

 

• Förarmöte 10.30 • Första start är 11.00

 

• Anmäla att ni är på plats och betala startavgiften (100:-) kan ni göra löpande när ni kommer i sekretariatet. Anmäl till Linda, Peter Ö eller Andreas W

 

• Löpande besiktning av skotern sker innan 08.50, dvs klart innan provkörning.

 

• Två förare i varje heat och alla kör två kval. Vid lika poäng avgör tid.

 

• Tider skrivs upp på tavla vid sekretariatet efter varje heat så att alla kan kolla när det passar.

 

• A, B & C-final med minst tre förare i A-final. Dock finns ett tillägg här, man måste ha tagit sig runt också. För några år sedan var det ett evinnerligt badande så det blev inga runnerup finaler då det inte fanns så många körbara skotrar kvar.

 

• Sekretariatet kör med slumpmässig lottning.

 

• Chassiet skall ha kommit 2000 eller tidigare för att vara godkänt. Vi kommer inte tillåta skotrar nyare än 2000. Om vi inte kommer ihåg galet så kom ett nytt Lynx-chassie 2001 så vi undviker alla spekulationer och kör med samma regel som vi gjort de senaste åren. Dvs chassit skall vara släppt 2000 eller före.

 

• Vi har en speaker som kommer med tala om så att alla har koll när det är dags för sina heat. Tävlingsledaren brukar även vara i depåområdet och se till att alla vet när det är dags!

 

• Vi plockar upp skotrar efter varje heat så föraren har gott om tid att få igång maskinen till nästa heat. Borttappade skotrar letas av dykare i paus och efter tävling. (ex pga felaktigt rep)

 

• Med all sannolikhet skall maskinerna saneras för att inte sprida kräftpest. Inget beslut ännu från LST.

 

• Vid besiktningen sprutar vi skotrarna med Ocean desinfektion. Den skall inte vara frätande som Virkon eller T-sprit blir säger dom som vet. Man ska kunna använda vissa handspritsorter men oklart hur det fungerar med de återfettande kemikalierna/medlen.

​

Bifogar länk till säkerhetsdatablad om ni har lite att göra eller svårt att sova. 

​

Personlig skyddsutrustning

• Fluorescerande hjälm eller flytväst

• Ryggskydd

• Kraftigare skor, typ crosstövlar, snowboardskor eller kraftiga kängor

• En kniv, skall sitt tillgängligt. I dagsläget anser vi att en vanlig typ morakniv med avkapad spets eller en buköppnare kan fungera.

• Handskar och skoterglasögon är att rekommendera.

Regler för tävlingen

 

• Licens skall vara sökt, länk kommer senare i förargrupp. (SMA)

 

• Lös gärna det i förväg då det ganska ofta kan vara lite dålig mottagning för surf där nere på plats. Kom ihåg rätt datum!

 

• 3 varv totalt, alternativet tar man på valfritt varv (vit slinga på banskiss nedan)

​

 

​

 

Depåregler

• Miljömatta av absorberande modell, då Hammerdalssjön är ett Natura 2000 område. Går även bra med en presenning ca 3X3 meter.

 

• I depån använder vi varmkörningspall, har man ingen egen så får ni se till att att ni kan låna av varandra.

 

• Nödstoppslinan skall användas så fort skotern startas.

 

• Depåområdet spärras av under tävling men öppnas under paus.

 

• Tänker att det räcker med två mekaniker per förare. Någon som behöver fler än så?

 

Regler för skotern

• Inga styrstål

• Stänklapp minst lika lång som original

• Fungerande broms

• Inga vassa kanter

• Bogseringslinan fästes uppe vid styret för en bättre bogsering

• Backventilen ska sitta på avluftningsslang som sitter på bränsletanken.

• Fungerande nödstoppslina

 

• Markeringsboj vid sänkning och lina som är minst 10 meter lång och inte grövre än 15mm. Linan skall vara fräsch och skall klara minst 500kg så vi slipper leta skotrar på botten på lördag kväll. OBS! inga ”blå rep” är godkända. Ej diskutabelt! Denna fråga kommer varje år och vi gör inga undantag!

​

​

• Som vanligt gäller att vi får anpassa vissa tänk från sekretariatet beroende på antal anmälda och vad som händer under dagen. Dvs kan bli fler eller färre i heaten. Man vet aldrig..

water x bana 2023.png
bottom of page